Rollebeskrivelser

Klubbroller

Kvalitetsklubbansvarlig skal være oppdatert på de krav og plikter som følger av det å være en Kvalitetsklubb. Kvalitetsklubbansvarlig velges blant fast møtende medlemmer i klubbens styre.

Kvalitetsklubbansvarlig skal:

  • Være klubbens kvalitets-sikrer og kontaktpunkt mot NFF Agder i kvalitetsklubbspørsmål
  • Være pådriver for å tydeliggjøre, bevisstgjøre og konkretisere hva Norges Fotballforbund legger i god kvalitet i klubbens planverk og praksis.
  • Påse at rutiner, retningslinjer og dokumenter finnes og er i henhold til de krav som settes for å være kvalitetsklubb og at disse er oppdatert på klubbens hjemmeside.
  • Sørge for at Kvalitetsklubbegrepet er kjent for alle i klubben
  • Sørge for at Kvalitetsklubbkrav- og -plikter følges opp i klubben

Utstyrsansvarlig

Ansvar:

Holde orden på alt av utstyr og materiell i Grane Arendal Fotball, sammen med trenere/lagledere.

Myndighet:

Bestillertilgang hos Brekke Sport

Oppgaver:

  • Sammen med daglig og sportslig leder forberede neste sesong ifht utstyr legge plan for hva som er nødvendig
  • Hovedbestillinger i januar/februar (baller, kjegler, vester og annet)
  • Draktbestilling i desember (suppleringer, evt hovedbestillinger ved skifte av drakt)
  • Utlevering av utstyr
  • Holde oversikt på hva lagene har mottatt
  • Være kontaktperson for alle lagledere/trenere ifh utstyrsrelaterte henvendelser
  • Legge til rette utstyr til hvert lag i tråd med Grane Arendal Fotballs bestemmelser
  • Sørge for at all profilering på bekledning til enhver tid er i tråd med klubbens samarbeidsavtaler i samarbeid med daglig leder.
  • Holde oversikt over klubbens utstyr
  • Bestille utstyr til cuper, fotballskoler etc (baller, t-skjorter etc)

Personer som innehar rollen som utstyransvarlig:

  • X

Ansvar:

Rekrutteringsansvarlig er Grane Arendal Fotballs første kontaktpunkt for nye årganger med foresatte og lagledelser.

Oppgaver:

  • Lage og sende ut invitasjon til rekruttfotballskolen 2-3 måneder i forkant av tiltaket. Invitasjoner sendes til skoler, barnehager og medlemmer, og legges ut på nettsider og sosiale medier. Ha et ekstra fokus på rekruttering av jenter.
  • Planlegger og gjennomfører oppstartsmøte for foresatte, sammen med trenerkoordinator for aktuelle årskull
  • Sørger for at vi fyller alle rollene på lagene/årgangene før oppstartsmøte, evt på møtet.
  • Ansvarlig for rollebeskrivelser for foresatte på nye lag.
  • Sette i gang tiltak for jenter dersom det ikke er nok til eget lag
  • Sørger for at informasjon om oppstart på lag sendes ut før rekruttfotballskolens siste trening
  • Sørge for at treninger for nye lag/årskull kommer i gang maks 1-2 uker etter rekruttfotballskolen
  • Ansvarlig for inndeling av lag i nye årskull.
  • Planlegger og er med på gjennomføringen av de første treningsøktene som er i regi av klubben, fra oppstart av rekruttfotballskolene og i 8-10 uker. Ukentlige økter ledes av rekrutteringsansvarlig, trenerkoordinator eller andre mer erfarne trenere, med gradvis mer involvering av foreldretrenere.
  • Sørge for at treningene følger klubbens sportslige plan, og at den er lett tilgjengelig for nye trenere.
  • Sørge for nødvendig opplæring og oppfølging av nye trenere. Rekruttere trenere til obligatoriske og frivillige kurs og faglige samlinger.
  • Være med på det første foreldremøtet for nye lag, og bruke klubbens standard presentasjonsmal for viktig informasjon for nye spillere.
  • Gjøre klubbens verdier, visjoner og retningslinjer kjent for lagene og foresatte.
  • Utarbeide en arbeids- og handlingsplan – årshjul – for aktiviteter med fokus på rekruttering

Personer som innehar rollen som rekrutteringsansvarlig:

  • Frode Olsen – frode@granefotball.no

Merknad: Politiattestansvarlige utnevnes av hovedstyret.

Ansvar:

Ansvar for at alle som innehar tillitsverv til mindreårige eller funksjonshemmede har fremvist gyldig politiattest.

Myndighet:

Politiattestsansvarlig skal sørge for at de som ikke har gyldig politiattest ikke skal ha tillitsverv ovenfor mindreårige i Grane Arendal Fotball

Oppgaver:

  • Sørge for at alle er informert om at de må søke og fremvise politiattest og hvorfor.
  • Veiledning for å søke om politiattest
  • Lage bekreftelser til søknad om politiattest
  • Oppdatere oversikt over hvem som har fremvist politiattest
  • Sende ut påminnelser minimum 2 måneder i forkant til de som har utgående politiattest (gyldig i tre år)
  • Levere status på at alle har levert politiattest minimum 2 ganger pr år til styret

Personer som innehar rollen som politiattestansvarlig:

  • Reinhard Nærbø – reinhard@granefotball.no

Klubben skal til enhver tid ha en Fair Play-ansvarlig

  • Sørge for at klubben spillere og trenere etterlever våre verdier
  • Informere om, og understreke viktigheten av Fair Play på våre trenerforum
  • Være et bindeledd mellom styret og klubbens lag
  • Påse at våre anlegg har et Fair Play-preg, med blant annet tydelige og synlige effekter
  • Bindeledd mellom klubb og krets i saker som omhandler Fair Play
  • Stille på møte og fagsamlinger i regi av krets og NFF

Personen som innehar rollen som Fair Play-ansvarlig:

  • Per Øyvind Pedersen – peroyvind@granefotball.no

Klubben skal til enhver tid ha en FIKS-ansvarlig.

  • Gi tilgang i FIKS for trenere, lagledere og andre som trenger dette
  • Fortløpende registrere klubbens nye og gamle spillere: aktiv/inaktiv.
  • Sørge for at alle med bruker i systemet kan sine oppgaver
  • Administrere overgang inn og ut av kluibben
  • Melde på klubbens lag i seriespill, i samarbeid med sportslige ledere

Personen som innehar rollen som FIKS-ansvarlig:

  • Reinhard Nærbø – reinhard@granefotball.no

Lagsroller

Hovedtrener

LaglederForeldrekontakt

Kasserer