Klubbroller
Kvalitetsklubbansvarlig
Kvalitetsklubbansvarlig skal være oppdatert på de krav og plikter som følger av det å være en Kvalitetsklubb. Kvalitetsklubbansvarlig velges blant fast møtende medlemmer i klubbens styre.
Kvalitetsklubbansvarlig skal:
- Være klubbens kvalitets-sikrer og kontaktpunkt mot NFF Agder i kvalitetsklubbspørsmål
- Være pådriver for å tydeliggjøre, bevisstgjøre og konkretisere hva Norges Fotballforbund legger i god kvalitet i klubbens planverk og praksis.
- Påse at rutiner, retningslinjer og dokumenter finnes og er i henhold til de krav som settes for å være kvalitetsklubb og at disse er oppdatert på klubbens hjemmeside.
- Sørge for at Kvalitetsklubbegrepet er kjent for alle i klubben
- Sørge for at Kvalitetsklubbkrav- og -plikter følges opp i klubben
Utstyrsansvarlig
Ansvar:
Holde orden på alt av utstyr og materiell i Grane Arendal Fotball, sammen med trenere/lagledere.
Myndighet:
Bestillertilgang hos Brekke Sport
Oppgaver:
- Sammen med daglig og sportslig leder forberede neste sesong ifht utstyr legge plan for hva som er nødvendig
- Hovedbestillinger i januar/februar (baller, kjegler, vester og annet)
- Draktbestilling i desember (suppleringer, evt hovedbestillinger ved skifte av drakt)
- Utlevering av utstyr
- Holde oversikt på hva lagene har mottatt
- Være kontaktperson for alle lagledere/trenere ifh utstyrsrelaterte henvendelser
- Legge til rette utstyr til hvert lag i tråd med Grane Arendal Fotballs bestemmelser
- Sørge for at all profilering på bekledning til enhver tid er i tråd med klubbens samarbeidsavtaler i samarbeid med daglig leder.
- Holde oversikt over klubbens utstyr
- Bestille utstyr til cuper, fotballskoler etc (baller, t-skjorter etc)
Personer som innehar rollen som utstyransvarlig:
- X
Rekruteringsansvarlig
Ansvar:
Rekrutteringsansvarlig er Grane Arendal Fotballs første kontaktpunkt for nye årganger med foresatte og lagledelser.
Oppgaver:
- Lage og sende ut invitasjon til rekruttfotballskolen 2-3 måneder i forkant av tiltaket. Invitasjoner sendes til skoler, barnehager og medlemmer, og legges ut på nettsider og sosiale medier. Ha et ekstra fokus på rekruttering av jenter.
- Planlegger og gjennomfører oppstartsmøte for foresatte, sammen med trenerkoordinator for aktuelle årskull
- Sørger for at vi fyller alle rollene på lagene/årgangene før oppstartsmøte, evt på møtet.
- Ansvarlig for rollebeskrivelser for foresatte på nye lag.
- Sette i gang tiltak for jenter dersom det ikke er nok til eget lag
- Sørger for at informasjon om oppstart på lag sendes ut før rekruttfotballskolens siste trening
- Sørge for at treninger for nye lag/årskull kommer i gang maks 1-2 uker etter rekruttfotballskolen
- Ansvarlig for inndeling av lag i nye årskull.
- Planlegger og er med på gjennomføringen av de første treningsøktene som er i regi av klubben, fra oppstart av rekruttfotballskolene og i 8-10 uker. Ukentlige økter ledes av rekrutteringsansvarlig, trenerkoordinator eller andre mer erfarne trenere, med gradvis mer involvering av foreldretrenere.
- Sørge for at treningene følger klubbens sportslige plan, og at den er lett tilgjengelig for nye trenere.
- Sørge for nødvendig opplæring og oppfølging av nye trenere. Rekruttere trenere til obligatoriske og frivillige kurs og faglige samlinger.
- Være med på det første foreldremøtet for nye lag, og bruke klubbens standard presentasjonsmal for viktig informasjon for nye spillere.
- Gjøre klubbens verdier, visjoner og retningslinjer kjent for lagene og foresatte.
- Utarbeide en arbeids- og handlingsplan – årshjul – for aktiviteter med fokus på rekruttering
Personer som innehar rollen som rekrutteringsansvarlig:
- Frode Olsen – frode@granefotball.no
Dommeransvarlig
Politiattestansvarlig
Merknad: Politiattestansvarlige utnevnes av hovedstyret.
Ansvar:
Ansvar for at alle som innehar tillitsverv til mindreårige eller funksjonshemmede har fremvist gyldig politiattest.
Myndighet:
Politiattestsansvarlig skal sørge for at de som ikke har gyldig politiattest ikke skal ha tillitsverv ovenfor mindreårige i Grane Arendal Fotball
Oppgaver:
- Sørge for at alle er informert om at de må søke og fremvise politiattest og hvorfor.
- Veiledning for å søke om politiattest
- Lage bekreftelser til søknad om politiattest
- Oppdatere oversikt over hvem som har fremvist politiattest
- Sende ut påminnelser minimum 2 måneder i forkant til de som har utgående politiattest (gyldig i tre år)
- Levere status på at alle har levert politiattest minimum 2 ganger pr år til styret
Personer som innehar rollen som politiattestansvarlig:
- Reinhard Nærbø – reinhard@granefotball.no
Fair Play-ansvarlig
Klubben skal til enhver tid ha en Fair Play-ansvarlig
- Sørge for at klubben spillere og trenere etterlever våre verdier
- Informere om, og understreke viktigheten av Fair Play på våre trenerforum
- Være et bindeledd mellom styret og klubbens lag
- Påse at våre anlegg har et Fair Play-preg, med blant annet tydelige og synlige effekter
- Bindeledd mellom klubb og krets i saker som omhandler Fair Play
- Stille på møte og fagsamlinger i regi av krets og NFF
Personen som innehar rollen som Fair Play-ansvarlig:
- Per Øyvind Pedersen – peroyvind@granefotball.no
FIKS-ansvarlig
Klubben skal til enhver tid ha en FIKS-ansvarlig.
- Gi tilgang i FIKS for trenere, lagledere og andre som trenger dette
- Fortløpende registrere klubbens nye og gamle spillere: aktiv/inaktiv.
- Sørge for at alle med bruker i systemet kan sine oppgaver
- Administrere overgang inn og ut av kluibben
- Melde på klubbens lag i seriespill, i samarbeid med sportslige ledere
Personen som innehar rollen som FIKS-ansvarlig:
- Reinhard Nærbø – reinhard@granefotball.no
Lagsroller
Hovedtrener
Lagleder – Foreldrekontakt
Kasserer